» » Higiena snu dziecka

Higiena snu dziecka

Kiedy po raz pierwszy młodzi rodzice przekraczają próg swojego domu wraz z nowym członkiem rodziny przepełnia ich wielka radość, ale również i niepokój o to, jak dziecko będzie rosło, rozwijało się i funkcjonowało. Niemowlę od pierwszych dni uczy się i dojrzewa a to naprawdę ciężka praca! Najwięcej zmartwień w tych pierwszych tygodniach życia dziecka sprawiają dwie kwestie: jedzenie i spanie. Dziecko szybko jednak opanowuje sztukę pobierania pokarmu, trudniejsze jest dla niego (a może dla rodziców) ustalenie dobowego rytmu dnia i nocy.

Dziecko rodzi się bowiem nie rozróżniając dnia od nocy a rytm aktywności stabilizuje się około 3 miesiąca życia dziecka, choć są i takie niemowlaki, które dopiero około 6 miesiąca rozróżniają dzień od nocy. Ściślej ujmując to rozróżnienie pór dnia polega na tym, iż układ nerwowy dziecka dojrzewa do tego, by ustalić dłuższy czas aktywności w dzień oraz dłuższe okresy snu w nocy. I choć jest to kwesta nie do końca zależna od rodziców, ale od fizjologii bo jest po prostu wynikiem rozwoju, możemy naszemu niemowlakowi nieco ułatwić ten proces przez zapewnienie maluchowi odpowiednich bodźców przed snem.

Co reguluje rytm aktywności małego dziecka?

Odpowiednie oświetlenie

Jednym z przedmiotów, jaki znajdziemy w pokoju każdego malucha jest lampka nocna, która przez większość nocy powinna być… wyłączona! Światło działa na nasz organizm, który odbiera bodźce świetlne nawet gdy powieki są zamknięte. Jest to możliwe dzięki specjalnym receptorom znajdującym się na powiekach. Gdy wokół się ściemnia, szyszynka zaczyna wydzielać melatoninę, gdy zbliża się świt, organizm człowieka powoli wybudza się. W nocy pokój powinien być całkowicie zaciemniony, a lampka nocna może być włączana, gdy maluszek się przebudzi. Wybierzmy więc taką, która ma bardzo delikatne, nierażące światło.

Niestety bardzo często w ciągu dnia młodzi rodzice zaciemniają pokój w którym śpi dziecko, pozornie ułatwiając mu tym zasypianie. Niestety postępując w ten sposób ingerujemy w rytm okołodobowy dziecka. Zasłony dla dziecka są potrzebne, jednak pamiętajmy o tym, by nie zaciemniać pokoju w ciągu dnia, chyba, że słońce pada bezpośrednio na łóżeczko, nie pozwalając malcowi spać. Zasłony dziecięce powinny być lekkie, najlepiej bawełniane, prześwitujące. Warto używać ich latem, gdy wieczory są jasne a nasze dziecko zbyt późno zasypia.

Rytuały

Rytuały i rutyna – niektórzy twierdzą, że są to dwa czynniki pozwalające dziecku na harmonijny rozwój i spokój. Wiele w tym prawdy, gdyż dzięki codziennej powtarzalności określonych czynności, dziecko może przewidzieć, co będzie działo się za chwilę, jakie są następstwa poszczególnych czynności. Wieczorny rytuał w każdej rodzinie może wyglądać inaczej i zapewne zmieniać się będzie wraz z wiekiem malucha. Ważne, by wieczór przebiegał harmonijnie – kolacja w spokojnej atmosferze, unikanie mocnych bodźców i zabaw, kojąca kąpiel, masaż czy wspólne czytanie książeczek, to częsty schemat.

Najmłodszym dzieciom najłatwiej jest zasnąć przy delikatnym bujaniu, gdyż właśnie tak zasypiały będąc jeszcze w brzuchu mamy. Podobnie jest z białym szumem, który znakomicie koi niemowlęta i przypomina im bezpieczne życie płodowe. Dlatego właśnie warto na te pierwsze kilka miesięcy zaopatrzyć się w bezpieczne urządzenia emitujące szum – jedne dzieci bardziej preferują dźwięk suszarki, inne wolą włączony odkurzacz czy kuchenny okap!

Mleko mamy

Mleko kobiece zawiera nie tylko przeciwciała uodporniające naszego maluszka przed infekcjami i chorobami, ale zmienia swój skład w zależności od wieku dziecka dostosowując się do jego potrzeb. Bardzo istotne jest również to, że mleko mamy zmienia swoje właściwości w przeciągu doby. Mleko nocne jest nieco bardziej tłuste i pożywne, zawiera więcej melatoniny, co ułatwia maluchom zasypianie i wydłuża czas snu. Ważne jest jednak to, by mama dbała o własną higienę snu, aby jej organizm nie był pod tym względem rozregulowany.

Poczucie bezpieczeństwa

To gwarant dobrego snu i szybkiego zaśnięcia dziecka. Droga od zasypiania przy piersi do „samodzielnego” zasypiania u niektórych dzieci jest bardzo długa. Nie powinniśmy jej jednak przyspieszać zbyt szybką nauką zasypiania. Jest wiele szkół usypiania dzieci – czy raczej uczenia dzieci zasypiania, jednak pamiętajmy, by zawsze w tych chwilach, gdy dziecko zasypia, być dla niego dostępnym, umożliwić mu przytulenie i objęcie.

Nigdy nie stosujmy metod opartych na wypłakiwaniu samotnie w łóżeczku. Negatywne skutki takiego zachowania są bowiem długofalowe, wpływają również na budowanie więzi z rodzicem, a bezpieczną więź z dzieckiem nawiązać można tylko w pierwszych latach jego życia.

 

 

Email

Zostaw Komentarz